Facebook konkurrence: Den ultimative guide 2020

Opdaterede Facebook Konkurrenceregler 2020.
Vil du kĂžre en Facebook konkurrence?
Vent!
LĂŠs med helt gratis hvad du skal huske, inden du laver din konkurrence.
Hvorfor egentlig en Facebook konkurrence?
En Facebook konkurrence er en simpel og nem mÄde at nÄ ud til forbrugerne pÄ.
Man kan gennem en Facebook konkurrence skabe trafik og omtale, der giver prĂŠmiens vĂŠrdi mange gange igen.
Vi drĂžmmer alle om at skabe en konkurrence, der deles over 10.000 gange!
Men.. Det er bare ikke altid sÄ nemt..
Slet ikke hvis konkurrencen bliver fjernet af Facebook..
Lotteri eller investering
Skal din konkurrence vĂŠre en gambling eller en ren investering?
Hvis du vÊlger at ignorere de mange regler fra Facebook, risikerer du, at bÄde konkurrencen og siden bliver fjernet.
Lad os give et par skrĂŠkeksempler:

Her er indholdet pludselig ikke tilgĂŠngeligt lĂŠngere..
Konkurrencen er taget ned pÄ trods af, at der var over 1.200 delinger og 2.800 likes.

Endnu vÊrre kan det gÄ, hvis Facebook vÊlger at fjerne siden.
Der findes eksempler pÄ stÞrre sider med flere tusinde likes, der pÄ grund af reglerne er blevet fjernet.
Generelle anbefalinger
Vi anbefaler, at man husker pÄ disse 4 ting:
-
- Oplys at konkurrencen pÄ ingen mÄde er sponsoreret, stÞttet, adminstreret eller forbundet med Facebook.
- FremhĂŠv de officielle regler i konkurrencen.
- FremhÊv betingelser sÄsom alder eller bopÊl.
- Husk markedsfÞringsloven (vi vender tilbage til denne lÊngere nede..)
Du skal IKKE krĂŠve likes og delinger
“Like siden og del for at deltage”
NEJ
Du mÄ ikke krÊve, at folk skal dele og like din side for at deltage!
PĂ„ trods af at Facebook for flere Ă„r siden gjorde det klart, at man ikke lĂŠngere kan krĂŠve dette, ser vi det gang pĂ„ gang…
Lad os slĂ„ det helt fast – Du mĂ„ ikke:
- KrĂŠve at siden likes
- KrĂŠve at siden deles
- KrĂŠve at venner skal tagges
- KrÊve at opslaget deles pÄ egen eller venners tidslinje
Hvad mÄ vi sÄ?!
Helt simpelt kan du krĂŠve disse 4 ting uden problemer:
- Synes godt om opslaget
- Kommenter opslaget
- Send os en besked
- Tilmeld dig til konkurrence pÄ egen webside via link
Vi nĂ„r aldrig ud til de samme…
Facebook er gÄet massivt ind i kampen mod dÄrligt og meningslÞst indhold.
Ikke-sponsoreret (organisk) indhold bliver nedprioriteret fra virksomhederne, og brugerne kommer i fokus.
Konkurrencerne er dog stadig effektive!
Husk pÄ at budskabet stadig spredes mellem brugerne pÄ trods af fÊrre delinger.
Du mÄ ogsÄ gerne opfordre til likes pÄ siden og delinger:
For at deltage skal du:
- Like opslaget
- Kommentere hvilken stĂžrrelse du bruger
Del ogsÄ gerne opslaget samt like siden, sÄ dine venner har mulighed for at deltage.
MarkedsfÞringsloven gÊlder ogsÄ pÄ Facebook
Det er ikke kun Facebooks regler, man skal huske.
Den danske lovgivning omkring markedsfÞring gÊlder ogsÄ pÄ de sociale medier.
SÊt dig ind i markedsfÞringsloven og lÊs eventuelt pÄ Forbrugerombudmanden.dk
Standpunktet for markedsfĂžring via sociale medier finder du her..
Husk derfor at din virksomhed ikke mĂ„ invitere forbrugerne til at like jeres side – det er ulovligt..
Find vinderen
Konkurrencen har vĂŠret en succes, men hvad nu?
SĂžrg for rent faktisk at finde en vinder…
Faktisk florerer der mange falske konkurrencer, hvor der aldrig bliver fundet en vinder.
Her er det ikke Facebook og forbrugerombudsmanden, der er de slemme..
Det er brugerne!
DÄrlig omtale og shitstorms kan skade din virksomhed, hvis ikke du agerer korrekt pÄ de sociale medier.
UdnÊvn vinderen ved hjÊlp af gratis vÊrktÞjer pÄ nettet, sÄsom CommentPicker.
VĂŠrktĂžjet udnĂŠvner automatisk vinderen – helt fair.
EfterfÞlgende bÞr du poste et opslag, MEN kun hvis vinderen Þnsker at fÄ navn og eventuelt et billede ud pÄ Facebook.
Brugerne kan vĂŠre de vĂŠrste
Det blev kort berĂžrt… Brugerne kan vĂŠre din vĂŠrste fjende.
TĂŠnk over konkurrencen fra start til slut.
Er der huller i jeres plan?
I sÄ fald bÞr I vÊre sikre pÄ, hvad I gÞr for at undgÄ utilfredse deltagere, der kan skabe dÄrlig omtale.
DinOptimering var for nylig vidne til en blogger, der uheldigvis havde lavet en konkurrence, der skabte utilfredshed..
Den kvindelige blogger nÄede indenfor 30 min. at modtage adskillige opkald med klager!
Det endte med et fald i fĂžlgertallet, dĂ„rlig omtale og et tab af penge… Ikke ligefrem den forventede effekt!
HĂ„ndter dĂ„rlig omtale og anmeldelser pĂ„ Facebook, ved at lĂŠse vores guide: “HĂ„ndter DĂ„rlige Anmeldelser PĂ„ Facebook“. LĂŠr hvad du skal gĂžre, nĂ„r uheldet er ude!
Mere viden om markedsfĂžring…
Start webshop
FĂ„ en komplet guide herĂnsker du at starte en webshop?Er du trĂŠt af at miste omsĂŠtning pĂ„ kun at have Ă„bent fra 8-16? Eller Ăžnsker du at starte en helt ny virksomhed op, men du har ikke lyst til at skulle have faste omkostninger til husleje? SĂ„ er lĂžsningen: Lav en...
FÄ mere trafik pÄ din side med disse 3 tips
3 konkrete tips til mere trafik Du har kĂžbt et domĂŠne, og du har en flot hjemmeside â men hvad sĂ„? Du tĂŠnker mĂ„ske, at det nu vĂŠlter ind med besĂžgende. Men bare fordi du har en fin butik, betyder det jo ikke, at kunderne har hĂžrt om dig. Ligesom fysiske butikker skal...
En bedre webshop med CTA
En bedre webshop med CTA Du har nu en perfekt webshop lÞsning og trafik pÄ siden. Men hey! Hvorfor klikker de ikke videre fra forsiden? Afvisningsprocent - Afvist af brugeren Ênk over dette.. Hvis du besÞger en hjemmeside og ikke finder det du sÞger med det samme,...