Facebook Konkurrence guide 2018

Opdaterede Facebook Konkurrenceregler 2020.

 

Vil du køre en Facebook konkurrence?

Vent!

Læs med helt gratis hvad du skal huske, inden du laver din konkurrence.

 

Hvorfor egentlig en Facebook konkurrence?

En Facebook konkurrence er en simpel og nem måde at nå ud til forbrugerne på.

Man kan gennem en Facebook konkurrence skabe trafik og omtale, der giver præmiens værdi mange gange igen.

Vi drømmer alle om at skabe en konkurrence, der deles over 10.000 gange!

Men.. Det er bare ikke altid så nemt..

Slet ikke hvis konkurrencen bliver fjernet af Facebook..

 

Lotteri eller investering

Skal din konkurrence være en gambling eller en ren investering?

Hvis du vælger at ignorere de mange regler fra Facebook, risikerer du, at både konkurrencen og siden bliver fjernet.

Lad os give et par skrækeksempler:

facebook konkurrenceregler ultimativ 2018 guide

Her er indholdet pludselig ikke tilgængeligt længere..

Konkurrencen er taget ned på trods af, at der var over 1.200 delinger og 2.800 likes.

facebook side fjernet - ultimativ 2018 guide facebook konkurrence

Få hjælp til facebook annonceringen

Endnu værre kan det gå, hvis Facebook vælger at fjerne siden.

Der findes eksempler på større sider med flere tusinde likes, der på grund af reglerne er blevet fjernet.

 

 

Generelle anbefalinger

Vi anbefaler, at man husker på disse 4 ting:

    1. Oplys at konkurrencen på ingen måde er sponsoreret, støttet, adminstreret eller forbundet med Facebook.
    2. Fremhæv de officielle regler i konkurrencen.
    3. Fremhæv betingelser såsom alder eller bopæl.
    4. Husk markedsføringsloven (vi vender tilbage til denne længere nede..)

 

Du skal IKKE kræve likes og delinger

“Like siden og del for at deltage”

NEJ

Du må ikke kræve, at folk skal dele og like din side for at deltage!

På trods af at Facebook for flere år siden gjorde det klart, at man ikke længere kan kræve dette, ser vi det gang på gang…

Lad os slå det helt fast – Du må ikke:

  • Kræve at siden likes
  • Kræve at siden deles
  • Kræve at venner skal tagges
  • Kræve at opslaget deles på egen eller venners tidslinje

 

 

Hvad må vi så?!

Helt simpelt kan du kræve disse 4 ting uden problemer:

  • Synes godt om opslaget
  • Kommenter opslaget
  • Send os en besked
  • Tilmeld dig til konkurrence på egen webside via link

 

 

Vi når aldrig ud til de samme…

Facebook er gået massivt ind i kampen mod dårligt og meningsløst indhold.

Ikke-sponsoreret (organisk) indhold bliver nedprioriteret fra virksomhederne, og brugerne kommer i fokus.

Konkurrencerne er dog stadig effektive!

Husk på at budskabet stadig spredes mellem brugerne på trods af færre delinger.

Du må også gerne opfordre til likes på siden og delinger:

For at deltage skal du:

  • Like opslaget
  • Kommentere hvilken størrelse du bruger

Del også gerne opslaget samt like siden, så dine venner har mulighed for at deltage.

 

 

Markedsføringsloven gælder også på Facebook

Det er ikke kun Facebooks regler, man skal huske.

Den danske lovgivning omkring markedsføring gælder også på de sociale medier.

Sæt dig ind i markedsføringsloven og læs eventuelt på Forbrugerombudmanden.dk

Standpunktet for markedsføring via sociale medier finder du her..

Husk derfor at din virksomhed ikke må invitere forbrugerne til at like jeres side – det er ulovligt..

 

 

Find vinderen

Konkurrencen har været en succes, men hvad nu?

Sørg for rent faktisk at finde en vinder…

Faktisk florerer der mange falske konkurrencer, hvor der aldrig bliver fundet en vinder.

Her er det ikke Facebook og forbrugerombudsmanden, der er de slemme..

Det er brugerne!

Dårlig omtale og shitstorms kan skade din virksomhed, hvis ikke du agerer korrekt på de sociale medier.

Udnævn vinderen ved hjælp af gratis værktøjer på nettet, såsom CommentPicker.

Værktøjet udnævner automatisk vinderen – helt fair.

Efterfølgende bør du poste et opslag, MEN kun hvis vinderen ønsker at få navn og eventuelt et billede ud på Facebook.

 

 

Brugerne kan være de værste

Det blev kort berørt… Brugerne kan være din værste fjende.

Tænk over konkurrencen fra start til slut.

Er der huller i jeres plan?

I så fald bør I være sikre på, hvad I gør for at undgå utilfredse deltagere, der kan skabe dårlig omtale.

DinOptimering var for nylig vidne til en blogger, der uheldigvis havde lavet en konkurrence, der skabte utilfredshed..

Den kvindelige blogger nåede indenfor 30 min. at modtage adskillige opkald med klager!

Det endte med et fald i følgertallet, dårlig omtale og et tab af penge… Ikke ligefrem den forventede effekt!

Håndter dårlig omtale og anmeldelser på Facebook, ved at læse vores guide: “Håndter Dårlige Anmeldelser På Facebook“. Lær hvad du skal gøre, når uheldet er ude!

Få hjælp til facebook annonceringen